Orkiestra Jacka i Agatki

Zajęcia Orkiestry odbywać się będą w każdy poniedziałek od godz. 14:45 do godz. 15:15

 INNOWACJA  PEDAGOGICZNA 

„Orkiestra Jacka i Agatki”

Data realizacji programu – rok szkolny 2022/2023

Miejsce realizacji innowacji – Przedszkole Samorządowe nr.6 im. Wandy Chotomskiej

w Myślenicach

Opracowała: mgr Lidia Burtan

Propozycja zajęć muzycznych „Orkiestra Jacka i Agatki”  przeznaczony jest dla dzieci   4,5,6- letnich jako rozszerzenie oferty przedszkola w trakcie zajęć popołudniowych. Jego głównym zamierzeniem jest umożliwienie dzieciom przeżywania radości z wspólnego wyrażania siebie poprzez muzykowanie i aktywne słuchanie muzyki, przede wszystkim poważnej, jak również czerpanie przyjemności z współdziałania w tworzeniu instrumentacji oraz wyrażaniu emocji.

CELE GŁÓWNE:

  • Kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania muzyki i odważnego wyrażania

   siebie

  • Czerpanie przyjemności i satysfakcji z wspólnego muzykowania
  • Rozszerzenie oferty edukacyjnej, promocja przedszkola
  • Przygotowanie dzieci do udziału w konkursach muzycznych

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • Rozwijanie zdolności muzycznych
  • Kształtowanie poczucia rytmu
  • Wyrabianie pamięci oraz wyobraźni muzycznej
  • Kształtowanie umiejętności pracy w zespole
  • Kształtowanie wrażliwości na zmianę tempa, dynamiki, wysokości dźwięku
  • Kształtowanie słuchu i umiejętności słuchania muzyki
  • Doskonalenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych
  • Rozwijanie umiejętności śpiewania

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA:

Dziecko:

  • Muzykuje z wykorzystaniem wybranych instrumentów perkusyjnych

 i z instrumentacją naturalną

  • Współpracuje w zespole stosując się do wskazań dyrygenta
  • Potrafi rozpoznać brzmienie wybranych instrumentów muzycznych
  • Tworzy własne melodie na dostępnych instrumentach muzycznych
  • Rozróżnia głosy męskie i żeńskie w śpiewie solo i chóralnym
  • Określa ilość usłyszanych dźwięków granych na znanych sobie instrumentach
  • Powtarza kilka dźwięków następujących po sobie
  • Prawidłowo rozróżnia zmianę tempa w wysłuchanym utworze
  • Potrafi rozpoznać znane piosenki po wysłuchaniu melodii
  • Zna różne typy muzyki, potrafi je nazwać i odróżnić
  • Potrafi określić nastrój słuchanej muzyki
  • Z zainteresowaniem słucha różnych utworów muzycznych
  • Rozpoznaje dźwięki dochodzące z najbliższego otoczenia
  • Wyodrębnia części tworu (ilość zwrotek, refren, powtórzenia)
  • Nazywa podstawowe elementy muzyki (np. dynamika, nastrój, tempo)
  • Potrafi wyrazić emocje związane z wysłuchanym utworem muzycznych
  • Potrafi wykorzystać własne ciało do tworzenia dźwięków (ręce, nogi, aparat

 artykulacyjny)

  • Potrafi wykorzystać przedmioty (puszki, butelki, gazety) do tworzenia dźwięków
  • Potrafi ruchem interpretować muzykę
  • Potrafi zaśpiewać poznane piosenki z odpowiednią dykcją
  • Potrafi zaśpiewać poznane piosenki indywidualnie lub z całą grupą

PROPOZYCJE DZIAŁAŃ MUZYCZNYCH:

  • Nauka gry na wybranych instrumentach perkusyjnych, muzykowanie na tle

różnorodnych utworów muzycznych,

  • Improwizacje gry wg pomysłów dzieci
  • Słuchanie różnorodnych typów muzyki (poważna, disco, techno, ludowa)
  • Wykorzystywanie naturalnych efektów (tupanie, klaskanie, itp.) do tworzenia

 podkładu muzycznego utworów

  • Układanie tekstu, opowiadania do wysłuchanej melodii
  • Rozpoznawanie dźwięków: głośny – cichy, wysoki – niski, wesoły – smutny
  • Zapoznanie dzieci z wybranymi piosenkami, nauka śpiewania piosenek
  • Zabawy interpretacyjne – naśladowanie odgłosów przyrody
  • Ćwiczenia kształtujące prawidłową dykcję
  • Rozwiązywanie zagadek muzycznych, zagadek dźwiękowych
  • Określenie nastroju muzyki, jej tempa, natężenia
  • Wykonywanie ćwiczeń słuchowych
  • Wykonywanie ćwiczeń oddechowych
  • Zabawy w „echo melodyczne”
  • Śpiewanie piosenek indywidualnie, grupowo, w zespołach
  • Tworzenie akompaniamentu do piosenek przy wykorzystaniu instrumentów
  • Wykorzystanie własnego ciała do tworzenia dźwięków
  • Rozpoznawanie instrumentów muzycznych po ich brzmieniu
  • Zabawy odprężające, relaksujące przy muzyce
  • Próby wydobycia dźwięków z różnorodnych przedmiotów
  • Określanie budowy wysłuchanych piosenek (ilość zwrotek, refren, powtórzenia)
  • Określanie ilości dźwięków następujących po sobie
  • Rozpoznawanie piosenek po wysłuchaniu melodii
  • Ilustracja ruchowa wysłuchanych utworów
  • Metoda aktywnego słuchania muzyki klasycznej wg BStrauss – metoda ta pozwala na przybliżenie dzieciom muzyki klasycznej. Dzieci aktywnie słuchają tzn. słuchając, wykonują proste ruchy rytmiczne siedząc, lub proste ruchy taneczne proponowane przez nauczyciela. W przypadku dzieci młodszych są to proste ruchy ilustracyjne, krótkie opowiadania związane z każdym utworem muzycznym. Poprzez „aktywne słuchanie” dzieci nieświadomie poznają strukturę utworu muzycznego.
  • Metoda wg K. Orffa – jego zdaniem muzyka wywodzi się z mowy, ruchu i gestu. Oznacza to w praktyce, że wykorzystane i przetworzone na język muzyczny powinno być to, co dziecku najbliższe: słowo, gest, ruch, otoczenie. Zaspokojenie potrzeby ruchu w formie dobranej przez samo dziecko, daje okazję do rozładowania napięć emocjonalnych, do ich odreagowania. Metoda Orffa wykorzystuje często takie formy wychowania muzycznego, jak gra na instrumentach, ruch przy muzyce, tworzenie muzyki.
  • Metoda E. J. Dalcroze’a – metoda ta jest pełna aktywizacji dziecka. Muzyczność tej metody polega na wyjściu od muzyki (tj. od wysłuchanej i wykonanej piosenki, przeżytego w ruchu utworu instrumentalnego lub improwizacji muzycznej) do wiedzy o muzyce. Celem tej metody jest poszukiwanie drogi do muzyki poprzez różnego rodzaju działania twórcze, ćwiczenia słuchowe, głosowe, ruchowe, słuchowo- głosowo- ruchowe.
  • Technika relaksacyjna – muzyka relaksacyjna – Jest ona najprostszą a zarazem bardzo skuteczną formą kształtowania pozytywnych emocji wśród dzieci polegającą na słuchaniu krótkich utworów lub fragmentów odpowiednio dobranej muzyki artystycznej, poważnej. Muzyka relaksacyjna ma bardzo duży wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie. Pozwala ona redukować stres, lęki, depresje. Bardzo ważna w doborze muzyki do ćwiczeń jest tonacja, tempo, oraz czynniki psychologiczne, fizjologiczne i estetyczne, po to, by spowodować różnorodne reakcje słuchowe, fizyczne i emocjonalne.

PLAN ZAJĘĆ:

PAŹDZIERNIK:

Zajęcia 1- Muzyka lasu- instrumentacja naturalna.

Zajęcia 2- Muzyka jesieni- wprowadzenie melodycznych dzwonków z rączką

Zajęcia 3- Gramy z dyrygentem- instrumentacja melodii „Opowieści z mchu i paproci”

Zajęcia 4-Aktywne słuchanie muzyki nie tylko poważnej- poznajemy instrumenty perkusyjne.

LISTOPAD:

Zajęcia 1 –„Krople” autor nieznany- poznajemy dzwonki diatoniczne.

Zajęcia 2 – Kolorowa partytura- kodowanie informacji muzycznych.

Zajęcia 3 –„Jesień” A. Vivaldi-  rozwijanie poczucie tempa.

Zajęcia 4 –„Uwertura. Wilhelm Tell”- muzykowanie z zastosowaniem piszczących zabawek.

GRUDZIEŃ

Zajęcia 1 – Chór, solista, orkiestra- przygotowanie do konkursu.

Zajęcia 2 – „Marsz” S. Prokofiew- określanie nastroju w muzyce.

Zajęcia 3 – „Walc Kopciuszka” muzyka filmowa- wysoko i nisko, określanie dźwięku i linii melodycznej.

Zajęcia 4 – „Chaplin” muzyka filmowa- niekonwencjonalne źródła dźwięku.

STYCZEŃ

Zajęcia 1 – W karnawale- gramy muzykę do tańca, rozróżnianie rytmów.

Zajęcia 2 – Śpiewamy i gramy z podziałem na role- przygotowanie do Jasełek.

Zajęcia 3 – „Taniec Chiński” P. Czajkowski- różnice dynamiczne.

Zajęcia 4 – Moments Musical F. Schubert- orkiestrowa zmiana miejsc.

Zajęcia 5 –Idzie luty- rytmizacja tekstów- przysłowia ludowe, zabawy z kołatkami.

LUTY

Zajęcia 1 – Mazurek- muzyczne smakołyki- poznajemy muzykę F. Chopina

Zajęcia 2 – Zegarowa muzyka- zabawy z metronomem, rozpoznawanie metrum.

Zajęcia 3 –Piotruś i wilk- baśń muzyczna S. Prokofiew

Zajęcia 4 –Jak zapisać muzykę?- kodowanie informacji muzycznych.

MARZEC

Zajęcia 1 –  Obrazki z wystawy. M. Musorgski- nastrój, kolory i dźwięki .

Zajęcia 2 – Wiosna A. Vivaldi- dzwonki diatoniczne i trójkąty.

Zajęcia 3 – W grocie króla gór. E. Grieg- wyrażamy muzycznie nasze emocje

Zajęcia 4 – Promenada. M. Musorgski- rytmy- rymy.

KWIECIEŃ

Zajęcia 1 –Humoreska A. Dworzak- zabawy muzyczne z zastosowaniem pudełek akustycznych.

Zajęcia 2 – Kwiecień plecień – improwizacja rytmiczno – melodyczna.

Zajęcia 3 – Poranek E. Grieg- akcent muzyczny

Zajęcia 4 – Rozmowa za pomocą różnych dźwięków – zabawy z wykorzystaniem koncepcji K. Orffa.

Zajęcia 5 – Muzyka deszczu- R. Schuman „Fontanna”

MAJ

Zajęcia 1 – Muzyczne opowieści o zwierzętach-aktywne słuchanie muzyki poważnej.

Zajęcia 2 – Cztery pory roku w zabawach muzycznych- improwizacje

Zajęcia 3 – Koncert- przygotowanie do występu.

Zajęcia 4 – Na majowej łące- grające owady- Uparta pszczółka. J. Łuciak, Lot trzmiela. M. Rymski- Korsakow.

CZERWIEC

Zajęcia 1 – Walc kwiatów.  P. Czajkowski- czy cisza gra?

Zajęcia 2 – Wszystko wokół może być muzyką- zagadki dźwiękowe.

Zajęcia 3 –Marsz turecki. W. A. Mozart- zabawy z bębenkami

Zajęcia 4 –Wakacyjny pociąg- instrumentacja piosenki E. Stadtmȕller.

UWAGI 

Innowacja została opracowana tak, aby zajęcia można było modyfikować według potrzeb i możliwości uczestników. Zaproponowane zabawy sprawią dzieciom ogromną przyjemność, rozwiną umiejętności muzyczne i gry na instrumentach oraz pobudzą ich fantazję i, co niezmiernie istotne umożliwią hartowanie emocjonalne i rozwinięcie umiejętności odważnego prezentowania siebie. Najważniejsze, aby pamiętać, że zajęcia te mają być dla dzieci dobrą zabawą.

EWALUACJA:

Poprzez ewaluację innowacji „Orkiestra Jacka i Agatki” będzie można uzyskać informację na temat zainteresowań dzieci w zakresie edukacji muzycznej oraz atrakcyjności zabaw. Dokonywana będzie na bieżąco podczas prowadzonych zajęć.

LITERATURA

  1. Brzezińska R., Muzyka i ruch w przedszkolu na cztery pory roku,
  2. Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu,
  3. Smoczyńska – Nachtman U., Muzyka dla dzieci,
  4. Smoczyńska – Nachtman U., Kalendarz muzyczny w przedszkolu.
Skip to content