Lego DUPLO – Klocki uczą i wychowują

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

 organizacyjno-metodyczna

Anna Nosal

 „Lego DUPLO – Klocki uczą i wychowują”

Nazwa placówki: Przedszkole samorządowe nr 6 w Myślenicach im. Wandy Chotomskiej

Autor: Anna Nosal

Temat:  „Lego DUPLO – Klocki uczą i wychowują”

Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna

Data wprowadzenia:  wrzesień 2022r.

Data zakończenia: czerwiec 2023r.

Zakres innowacji:

Adresatami innowacji są dzieci z grupy TYGRYSKI
Czas realizacji innowacji obejmuje 10 spotkań, raz w miesiącu.

Cele główne:

Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei integracji  z wykorzystaniem klocków Lego.  Ma ona zachęcać i motywować dzieci do rozwijania kompetencji społecznych w formie zabawy.

Kolejnym celem innowacji jest rozwijanie u dzieci umiejętności naukowych, technologicznych, inżynieryjnych, artystycznych i matematycznych, takich jak rozumienie ciągów przyczynowo-skutkowych, przewidywanie i obserwowanie, rozwiązywanie problemów oraz przedstawianie danych.

Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja  „Lego DUPLO – Klocki uczą i wychowują”  jest moją odpowiedzią na potrzebę rozwijania u małych dzieci, a w szczególności dzieci z grupy z grupy „TYGRYSY”, której jestem wychowawcą,  kompetencji społecznych i STEAM w formie zabawy. Jest to także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej.

Opis innowacji:

  1. Wstęp

Innowacja pedagogiczna pt. „Lego DUPLO– Klocki uczą i wychowują” jest potrzebna w przedszkolu ze względu na możliwość rozwoju społecznego dzieci. Zajęcia z użyciem metody „6 Klocków” oraz „Lego Duplo Education STEAM Park” pomogą dzieciom lepiej integrować się w grupie rówieśniczej, stymulują  rozwijanie wrodzonej ciekawości, chęci tworzenia oraz badania i odkrywania otaczającej rzeczywistości. Dzieci poznają świat nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki (STEAM, ang. Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) poprzez kreatywną zabawę. Dzieci nauczą się współdziałania jak również dzielenia się kreatywnymi pomysłami.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom dzieci i ich rodziców taka forma zajęć dodatkowych jest atrakcyjna i umożliwia  prawidłowe rozwijanie kompetencji kluczowych u dzieci w środowisku przedszkolnym.  Dodatkowo innowacja ta jest odpowiedzią  na potrzebę dotrzymania kroku zmianom zachodzącym w przedszkolu. Innowacja przyczyni się do mojego rozwoju zawodowego,  a także podniesie jakość pracy przedszkolna.

II. Założenia ogólne

  1. Innowacja skierowana jest do dzieci z Grupy TYGRYSY w PS6 w Myślenicach.
  2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:

– wykorzystanie zadań ze zbioru zadań dla edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz klocków Lego Duplo.

 – zapoznanie dzieci z różnymi pomysłami na zabawę, która uczy i utrwala nabyte wiadomości w nowy niezwykły, nowatorski sposób.

 – wdrożenie pracy metodą ze zbioru zadań „6 KLOCKÓW” daje nowe możliwości postrzegania zagadnień z edukacji społecznej, języka polskiego, przyrody i matematyki.

III. Cele innowacji

Cel główny:  rozwijanie kompetencji społecznych w grupie oraz poznawanie świat nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki poprzez kreatywną zabawę.

Cele szczegółowe:

  • Zaspokajanie naturalnej ciekawości poznawczej dzieci,
  • Rozumienie związku przyczynowo-skutkowego,
  • Obserwowanie i opisywanie świata,
  • Rozwiązywanie problemów,
  • Rozwijanie wyobraźni,
  • Odgrywanie ról i współpraca,
  • Budowanie kompetencji STEAM,
  • Poprawa relacji rówieśniczych, nawiązywanie dobrych relacji w grupie,
  • Zachęcanie do kreatywnego myślenia,
  • Kształtowanie u uczniów postaw koleżeńskich, życzliwości, zrozumienia, szacunku,
  • Przygotowanie uczniów do odpowiedzialności, zdolności do ustępstw, przeżywania i wyrażania swoich emocji,
  • Końcowa analiza postępów pracy na zajęciach- w formie sprawozdania (czerwiec 2023).

IV. Metody i formy

Nauczyciel co miesiąc realizuje następujące zadania:

Metody:

  • metoda „6 Klocków” z wykorzystaniem ćwiczeń ze zbioru zadań.

·       metoda projektu „Model STEAM z LEGO Duplo Education”

·       pobudzanie kreatywnego myślenia „burza mózgów”, prowadzi pogadankę, pokaz, metodę obserwacji, metodę problemową, instruktaż, gry dydaktyczne.

 Formy:

  • praca zespołowa, w parach, grupach i  indywidualna,

Dziecko rozwija percepcję wzrokowo- przestrzenną, pamięć wzrokową, rozpoznaje i pamięta słuchowo, rozróżnia strony ciała, rozwija umiejętności intelektualne i poznawcze. Dziecko rozwija motorykę małą i dużą. Podczas zajęć rozwija orientację przestrzenną. Zajęcia te pomogą dzieciom poprawić równowagę, koordynację ręka-oko.

V. Przewidywane osiągnięcia

Dzieci:

  • Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż sami tworzą rozwiązania zadań, dokonują wyboru, tworzą nowe kształty, działania.
  • Wykorzystują wiedzę nabytą i możliwości jakie daje twórcza zabawa połączona z nauką, utrwalaniem wiedzy i dobieraniem potrzebnych informacji.
  • Mają możliwość rozwijania samokontroli, samooceny, współpracy z innymi.
  • Rozwijają  swoje kompetencje.
  • Uczą się nawiązywania poprawnych relacji rówieśniczych, pracy zespołowej, zasad uczciwej gry, przezywania i wyrażania emocji.

Nauczyciel:

  • Wykorzystuje różnorodne metody pracy, dostosowane do potrzeb i umiejętności dzieci, ciekawe i aktywizujące ćwiczenia ze zbioru zadań „6 klocków” oraz „Lego Duplo Education STEAM Park”.
  • Jest przewodnikiem i instruktorem. Wspiera uczniów i pomaga im osiągnąć sukces. Nauczyciel nadzoruje współpracę. Jako mediator pomaga rozwiązać ewentualnie zaistniałe konflikty rówieśnicze.

VI. Tematyka zajęć

Przewidziano realizację dziesięciu tematów:

  1. „Kodeks przedszkolaka.”  Zapoznanie z klockami „LEGO Duplo Education STEAM Park” oraz zasadami ich użytkowania. – Rozwój wartości społecznych, takich jak troska o innych,, uczciwość, odpowiedzialność, zdolność do ustępstw.
  2. „Ciekawy punkt orientacyjny „Dzieci zrozumieją znaczenie zabytków, poznają zabytki i unikalne punkty w miejscu swojego zamieszkania.
  3. Ćwiczenie wypowiedzi „Owoc lub warzywo w kolorze …”, „Rymy” , „Jak się czuję”- sprawne komunikowanie się w języku polskim.
  4. Zabawa „Co to jest?”, „Zrób to co ja”, „Teraz mój pomysł”- rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność.
  1. „Rampy” .Nauka o tym, jak i dlaczego ciała się toczą, oraz przewidywanie i mierzenie odległości.
  2. „Poruszanie się po wodzie” Nauka o tym, jak i dlaczego ciała unoszą się na wodzie, oraz projektowanie i testowanie żaglowca.
  3. „6 kolorowych klocków” – zajęcia matematyczne, poszukiwanie, porządkowanie, krytyczna analiza oraz wykorzystanie informacji z różnych źródeł.
  4. „Reakcje łańcuchowe” Na tych zajęciach dzieci poznają ciągi przyczynowo-skutkowe poprzez tworzenie reakcji łańcuchowych.
  5.  „Serce dla mamy i taty: – wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym współpracy, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia
  6. „Prawdopodobieństwo” Na tych zajęciach dzieci poznaj prawdopodobieństwo, będą dokonywać przewidywań oraz rejestrować dane.

VII. Ewaluacja

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

  • analiza wytworów pracy przedszkolaków,
  • wnikliwa obserwacja dzieci podczas zajęć
  • rozmowy indywidualne i grupowe z dziećmi.

Szczegółowa analiza wyników obserwacji, przeprowadzonych rozmów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy.

Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione P. Dyrektor.

VIII. Spodziewane efekty

Wpływ na dzieci:

  • Rozwój umiejętności matematycznych, szybkiego łączenia faktów,
  • Rozwój społeczny, emocjonalny dzieci,
  • Zaangażowanie w aktywne uczestnictwo, rozwiązywanie zadań, pokonywanie trudności, oswajanie się z nowatorskimi,  metodami nauczania,
  • Ukierunkowanie na swobodne  wypowiadanie się, współpracę z innymi,
  • Rozwój kompetencji STEAM

Wpływ na pracę przedszkola:

  • Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez wprowadzenie nowych, niekonwencjonalnych metod pracy wpływających korzystnie na wszechstronny rozwój dziecka,
  • Wzrost atrakcyjności przedszkola w środowisku lokalnym ze względu na ciekawe zajęcia,
  • Wyjście na przeciw oczekiwaniom dzieci ze PS6 i ich rodziców.

IX. Podsumowanie

Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z nauki poprzez zabawę.

Zorganizowanie dzieciom ciekawych aktywności w czasie wolnym jest ważnym elementem pracy nowoczesnej i otwartej szkoły. Motywowanie małych dzieci do nauki w atrakcyjny sposób przyniesie wiele pozytywnych wyników.

Bibliografia:

„6 klocków -zbiór zadań dla edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej”, wyd. Akces edukacja, 2020.

https://akcesedukacja.pl/steam
Skip to content