INNOWACJA PEDAGOGICZNA
organizacyjno-metodyczna
Anna Nosal
„Lego DUPLO – Klocki uczą i wychowują”
Nazwa placówki: Przedszkole samorządowe nr 6 w Myślenicach im. Wandy Chotomskiej
Autor: Anna Nosal
Temat: „Lego DUPLO – Klocki uczą i wychowują”
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Data wprowadzenia: wrzesień 2022r.
Data zakończenia: czerwiec 2023r.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są dzieci z grupy TYGRYSKI
Czas realizacji innowacji obejmuje 10 spotkań, raz w miesiącu.
Cele główne:
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei integracji z wykorzystaniem klocków Lego. Ma ona zachęcać i motywować dzieci do rozwijania kompetencji społecznych w formie zabawy.
Kolejnym celem innowacji jest rozwijanie u dzieci umiejętności naukowych, technologicznych, inżynieryjnych, artystycznych i matematycznych, takich jak rozumienie ciągów przyczynowo-skutkowych, przewidywanie i obserwowanie, rozwiązywanie problemów oraz przedstawianie danych.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Lego DUPLO – Klocki uczą i wychowują” jest moją odpowiedzią na potrzebę rozwijania u małych dzieci, a w szczególności dzieci z grupy z grupy „TYGRYSY”, której jestem wychowawcą, kompetencji społecznych i STEAM w formie zabawy. Jest to także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej.
Opis innowacji:
- Wstęp
Innowacja pedagogiczna pt. „Lego DUPLO– Klocki uczą i wychowują” jest potrzebna w przedszkolu ze względu na możliwość rozwoju społecznego dzieci. Zajęcia z użyciem metody „6 Klocków” oraz „Lego Duplo Education STEAM Park” pomogą dzieciom lepiej integrować się w grupie rówieśniczej, stymulują rozwijanie wrodzonej ciekawości, chęci tworzenia oraz badania i odkrywania otaczającej rzeczywistości. Dzieci poznają świat nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki (STEAM, ang. Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) poprzez kreatywną zabawę. Dzieci nauczą się współdziałania jak również dzielenia się kreatywnymi pomysłami.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom dzieci i ich rodziców taka forma zajęć dodatkowych jest atrakcyjna i umożliwia prawidłowe rozwijanie kompetencji kluczowych u dzieci w środowisku przedszkolnym. Dodatkowo innowacja ta jest odpowiedzią na potrzebę dotrzymania kroku zmianom zachodzącym w przedszkolu. Innowacja przyczyni się do mojego rozwoju zawodowego, a także podniesie jakość pracy przedszkolna.
II. Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest do dzieci z Grupy TYGRYSY w PS6 w Myślenicach.
- Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
– wykorzystanie zadań ze zbioru zadań dla edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz klocków Lego Duplo.
– zapoznanie dzieci z różnymi pomysłami na zabawę, która uczy i utrwala nabyte wiadomości w nowy niezwykły, nowatorski sposób.
– wdrożenie pracy metodą ze zbioru zadań „6 KLOCKÓW” daje nowe możliwości postrzegania zagadnień z edukacji społecznej, języka polskiego, przyrody i matematyki.
III. Cele innowacji
Cel główny: rozwijanie kompetencji społecznych w grupie oraz poznawanie świat nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki poprzez kreatywną zabawę.
Cele szczegółowe:
- Zaspokajanie naturalnej ciekawości poznawczej dzieci,
- Rozumienie związku przyczynowo-skutkowego,
- Obserwowanie i opisywanie świata,
- Rozwiązywanie problemów,
- Rozwijanie wyobraźni,
- Odgrywanie ról i współpraca,
- Budowanie kompetencji STEAM,
- Poprawa relacji rówieśniczych, nawiązywanie dobrych relacji w grupie,
- Zachęcanie do kreatywnego myślenia,
- Kształtowanie u uczniów postaw koleżeńskich, życzliwości, zrozumienia, szacunku,
- Przygotowanie uczniów do odpowiedzialności, zdolności do ustępstw, przeżywania i wyrażania swoich emocji,
- Końcowa analiza postępów pracy na zajęciach- w formie sprawozdania (czerwiec 2023).
IV. Metody i formy
Nauczyciel co miesiąc realizuje następujące zadania:
Metody:
- metoda „6 Klocków” z wykorzystaniem ćwiczeń ze zbioru zadań.
· metoda projektu „Model STEAM z LEGO Duplo Education”
· pobudzanie kreatywnego myślenia „burza mózgów”, prowadzi pogadankę, pokaz, metodę obserwacji, metodę problemową, instruktaż, gry dydaktyczne.
Formy:
- praca zespołowa, w parach, grupach i indywidualna,
Dziecko rozwija percepcję wzrokowo- przestrzenną, pamięć wzrokową, rozpoznaje i pamięta słuchowo, rozróżnia strony ciała, rozwija umiejętności intelektualne i poznawcze. Dziecko rozwija motorykę małą i dużą. Podczas zajęć rozwija orientację przestrzenną. Zajęcia te pomogą dzieciom poprawić równowagę, koordynację ręka-oko.
V. Przewidywane osiągnięcia
Dzieci:
- Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż sami tworzą rozwiązania zadań, dokonują wyboru, tworzą nowe kształty, działania.
- Wykorzystują wiedzę nabytą i możliwości jakie daje twórcza zabawa połączona z nauką, utrwalaniem wiedzy i dobieraniem potrzebnych informacji.
- Mają możliwość rozwijania samokontroli, samooceny, współpracy z innymi.
- Rozwijają swoje kompetencje.
- Uczą się nawiązywania poprawnych relacji rówieśniczych, pracy zespołowej, zasad uczciwej gry, przezywania i wyrażania emocji.
Nauczyciel:
- Wykorzystuje różnorodne metody pracy, dostosowane do potrzeb i umiejętności dzieci, ciekawe i aktywizujące ćwiczenia ze zbioru zadań „6 klocków” oraz „Lego Duplo Education STEAM Park”.
- Jest przewodnikiem i instruktorem. Wspiera uczniów i pomaga im osiągnąć sukces. Nauczyciel nadzoruje współpracę. Jako mediator pomaga rozwiązać ewentualnie zaistniałe konflikty rówieśnicze.
VI. Tematyka zajęć
Przewidziano realizację dziesięciu tematów:
- „Kodeks przedszkolaka.” Zapoznanie z klockami „LEGO Duplo Education STEAM Park” oraz zasadami ich użytkowania. – Rozwój wartości społecznych, takich jak troska o innych,, uczciwość, odpowiedzialność, zdolność do ustępstw.
- „Ciekawy punkt orientacyjny „Dzieci zrozumieją znaczenie zabytków, poznają zabytki i unikalne punkty w miejscu swojego zamieszkania.
- Ćwiczenie wypowiedzi „Owoc lub warzywo w kolorze …”, „Rymy” , „Jak się czuję”- sprawne komunikowanie się w języku polskim.
- Zabawa „Co to jest?”, „Zrób to co ja”, „Teraz mój pomysł”- rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność.
- „Rampy” .Nauka o tym, jak i dlaczego ciała się toczą, oraz przewidywanie i mierzenie odległości.
- „Poruszanie się po wodzie” Nauka o tym, jak i dlaczego ciała unoszą się na wodzie, oraz projektowanie i testowanie żaglowca.
- „6 kolorowych klocków” – zajęcia matematyczne, poszukiwanie, porządkowanie, krytyczna analiza oraz wykorzystanie informacji z różnych źródeł.
- „Reakcje łańcuchowe” Na tych zajęciach dzieci poznają ciągi przyczynowo-skutkowe poprzez tworzenie reakcji łańcuchowych.
- „Serce dla mamy i taty: – wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym współpracy, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia
- „Prawdopodobieństwo” Na tych zajęciach dzieci poznaj prawdopodobieństwo, będą dokonywać przewidywań oraz rejestrować dane.
VII. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- analiza wytworów pracy przedszkolaków,
- wnikliwa obserwacja dzieci podczas zajęć
- rozmowy indywidualne i grupowe z dziećmi.
Szczegółowa analiza wyników obserwacji, przeprowadzonych rozmów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione P. Dyrektor.
VIII. Spodziewane efekty
Wpływ na dzieci:
- Rozwój umiejętności matematycznych, szybkiego łączenia faktów,
- Rozwój społeczny, emocjonalny dzieci,
- Zaangażowanie w aktywne uczestnictwo, rozwiązywanie zadań, pokonywanie trudności, oswajanie się z nowatorskimi, metodami nauczania,
- Ukierunkowanie na swobodne wypowiadanie się, współpracę z innymi,
- Rozwój kompetencji STEAM
Wpływ na pracę przedszkola:
- Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez wprowadzenie nowych, niekonwencjonalnych metod pracy wpływających korzystnie na wszechstronny rozwój dziecka,
- Wzrost atrakcyjności przedszkola w środowisku lokalnym ze względu na ciekawe zajęcia,
- Wyjście na przeciw oczekiwaniom dzieci ze PS6 i ich rodziców.
IX. Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z nauki poprzez zabawę.
Zorganizowanie dzieciom ciekawych aktywności w czasie wolnym jest ważnym elementem pracy nowoczesnej i otwartej szkoły. Motywowanie małych dzieci do nauki w atrakcyjny sposób przyniesie wiele pozytywnych wyników.
Bibliografia:
„6 klocków -zbiór zadań dla edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej”, wyd. Akces edukacja, 2020.