„KÓŁKO SZACHOWE” – innowacja programowo – metodyczna
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„KÓŁKO SZACHOWE”
Data realizacji programu – rok szkolny 2022
Miejsce realizacji innowacji – Przedszkole Samorządowe nr.6 im. Wandy Chotomskiej
W Myślenicach
Opracowana przez:
mgr. Paulina Suder, mgr. Małgorzata Bieda
Program zajęć „Kółko szachowe” przeznaczony jest dla dzieci 5 i 6- letnich, jako rozszerzenie oferty przedszkola w trakcie zajęć popołudniowych. Jego głównym zamierzeniem jest nauczenie dzieci gry w szachy.
„NAUCZCIE DZIECI GRAĆ W SZACHY, A O ICH PRZYSZŁOŚĆ MOŻECIE BYĆ SPOKOJNI” Paul Mopsy.
CELE GŁÓWNE:
- Popularyzacja szachów, jako efektywnej formy rozwoju dzieci;
- Czerpanie przyjemności z gry, satysfakcji z wygranej oraz opanowanie negatywnych emocji w sytuacji przegranej;
- Wyłonienie szachistów;
- Przygotowanie dzieci do wzięcia udziału w rozgrywkach szachowych.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Rozwijanie zainteresowań;
- Kształtowanie własnej osobowości: szacunku dla przeciwnika, cierpliwości, radości z wygranej, radzenia sonie z przegraną;
- Wyrabianie pamięci, koncentracji oraz wyobraźni wzrokowej;
- Rozwijanie myślenia logicznego;
- Wypracowanie konsekwencji oraz wytrwałości;,
- Rozwijanie twórczego potencjału;
- Doskonalenie umiejętności gry w szachy.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA:
Dziecko:
- Bezbłędnie odnajduje na szachownicy określone pola, a także potrafi je nazwać i zapisać.
- Zna nazwy bierek, ich symbole, miejsce ustawienia, wartość i sposób, w jaki poruszają się po szachownicy.
- Posiada wiedzę w przypadku pionu o ich wyjątkowych właściwościach, np. bicia, bicia w przelocie, przemiany itd.
- Opanował wiedzę o podstawowych zasadach gry, takich jak: dotknięta idzie, mat kończy partię itp.
- Zna pojęcia takie jak: szach, pat, mat.
- Umie wykonać roszadę oraz zna zasady, kiedy nie może być wykonywana.
- Rozumie pojęcie „centrum”, umie opanować je pionkami, harmonijnie wyprowadza lekkie figury i zabezpiecza króla poprzez wykonanie roszady.
- Zauważa, kiedy jego bierki są atakowane i próbuje przeciwdziałać stratom przez odejście, obronę lub wymianę.
- Aktywnie szuka możliwości zdobycia bierek przeciwnika.
- Bezbłędnie matuje ciężkimi figurami.
FORMY I METODY PRACY:
Formy:
- Zespołowa;
Metoda:
- Przyswajania – metody podające- informacje, objaśnienia, opis przedmiotów, zjawisk i sytuacji (dziecko przyswaja sobie widzę przekazaną przez nauczycielkę).
- Odkrywania – metody poszukujące – rozwiązywanie przez uczniów problemów o charakterze praktycznym jak i teoretycznych, dyskusja, inspirowanie do samodzielnego myślenia (dziecko samo rozwiązuje problemy, nabywa nowe umiejętności),
- Przeżywania – metody eksponujące – sytuacje, dostarczające uczniom przeżyć emocjonalnych, pozwalające na formułowanie pewnych sądów;
- Działania – metody praktyczne – wiązanie informacji z działaniem praktycznym (dziecko w trakcie działania sprawdza wiadomości w praktyce),
Kółko szachowe odbywać się będą 1 raz w tygodniu i prowadzone będą w oparciu o powyższe metody. Dobór metod pracy pozostaje w ścisłym związku ze sformułowanymi przez pedagoga, prof. Wincentego Okonia, czterema drogami nauczania, które znajdują zastosowanie również w praktyce z dziećmi w przedszkolu.
TEMATY ZAJĘĆ LICZBA GODZIN
1. Dawno, dawno temu…, czyli witajcie w Szachowej Krainie. – 2 godz.
– Szachowe Królestwo – poznajemy szachownicę i jej cechy.
2. Szachowe wojsko. – 5 godz.
– Szachowe wojsko – król.
– Szachowe wojsko – wieża.
– Szachowe wojsko – goniec.
– Szachowe wojsko – królowa, czyli hetman.
– Szachowe wojsko – konik, czyli skoczek.
– Szachowe wojsko – pionki.
– Szachowe wojsko – zamek białych i zamek czarnych. Wyjściowe ustawienie figur.
3. Prawa Szachowej Krainy – 4 godz.
– Prawa Szachowej Krainy – szach.
– Prawa Szachowej Krainy – mat.
– Prawa Szachowej Krainy – remis.
– Prawa Szachowej Krainy – pat.
– Prawa Szachowej Krainy – dotknięta rusza, postawiona stoi.
4. Szachowa magia – 3 godz.
– Szachowa magia – roszada.
– Szachowa magia – przemiana pionka.
– Szachowa magia – bicie w przelocie.
- Powtórzenie i utrwalenie wiadomości –2 godz.
- Szachowa bitwa – 6 godz.
– Szachowa bitwa – mat dwiema wieżami.
– Szachowa bitwa – mat jedną wieżą.
– Szachowa bitwa –jak ją dobrze zacząć?
– Szachowa bitwa, – co to jest centrum?
– Szachowa bitwa – wymiana i przewaga, wartość bierek.
– Szachowa bitwa – do ataku! Plan gry.
– Szachowa bitwa – widełki.
– Szachowa bitwa – brońmy się!
- Powtórzenie i utrwalenie wiadomości. – 2 godz.
- Quizy i zadania szachowe – 5 godz.
UWAGI
Innowacja została opracowana tak, aby proponowane zajęcia sprawiały dzieciom przyjemność, rozwinęły wiele umiejętności wykorzystywanych przez człowieka w ciągu całego życia, nauczyły gry w szachy, pobudziły ich wyobraźnie, stymulują rozwój emocjonalny i intelektualny dziecka. Jednym słowem pozwala na rozwój twórczego potencjału dziecka, który drzemią w każdym z nich. Należy pamiętać, że zajęcia te mają być dla dzieci przede wszystkim przyjemnością i rozrywką.
EWALUACJA:
Poprzez ewaluację innowacji „Kółko szachowe” będzie można uzyskać informację na temat zainteresowań dzieci w kierunku gry w szachy oraz rozgrywki wewnątrz grupowe.
LITERATURA
- „Gramy w szachy” Magdalena Zielińska, Warszawa 2010.
- „Poradnik metodyczny” Polski Związek Szachowy, Warszawa 2016.
- „Gramy w szachy” Ewa Przeździecka, Polski Związek Szachowy, Warszawa2015.